Božić dolazi/ Jön a karácsony

Znate li da je prije tjedan dana prošlo točno godinu dana otkad sam počela pisati ovaj blog? Mogu si samo poželjeti da u idućoj godini budem redovnija i pišem još kvalitetnije, zanimljivije tekstove, a vama zahvaliti što ga čitate. Pa krećemo!

Adventska atmosfera

Nas četvero na Adventskom sajmu u Budimpešti (prosinac 2014.; četvrta je iza kamere 🙂 

Ove godine nisam išla na Adventski sajam u Budimpeštu što mi je falilo. Najteži je bio trenutak kad sam primila razglednicu iz Budimpešte sa slikom Sajma ispred Bazilike Sv. Stjepana. Ali zato sam više puta posjetila zagrebački koji je ove godine proglašen najljepšim. U konkurenciji su bili mnogi veliki europski gradovi, ali nisu, primjerice, bili Budimpešta i Beč. Eh, kad njima nitko ne može konkurirati. Ako se mene pita, ne može se Budimpešti konkurirati. Što ima budimpeštanski, a nema zagrebački? Zadnjih godina gledam Zagreb kako se pretvara u pravu malu metropolu, sve je više sadržaja, mjesta za izlaske, a Adventski sajam sve raskošniji. No, iako je ove godine veći nego ikada, činio se manje raznovrsnim čak i od prošle dvije godine. Vrhunac gastronomske ponude je kobasica u pecivu s majonezom ili sl. Ako ćete nešto slatko, imate fritule, tu i tamo palačinke, a postoji više mjesta gdje možete kupiti jedne te iste lizaljke. Želite li kupiti suvenir, svaki drugi štand je uvezena prigodna roba za Božić od ukrasa i lampica za bor do kapa i šalova koju možete kupiti na svakom placu. Dio nude ručno izrađene stvari, a među njima se ističu oni s nakitom, satovima i dr. od bijelog bračkog kamena koji su zakupili 5-6 kućica (koliko sam uspijela prebrojati) što također ne valja i pridonosi jednoličnosti. Dio štandova je gotovo prazno  s nekoliko artikala koji nisu ni sim ni tam, hrpa ih je s nakitom.

 

U Budimpešti, gastronomska ponuda je takva da ne znam s čim bih napunila tanjur. OK, iz nekog razloga uvijek izaberem kobasicu koja liči na češnjovku, dinstani kiseli kupus i restani krumpir, povuče me atmosfera, ali gledam i sarme, bunceke, pečeno carsko meso, vratinu s ražnja, pohani hrskavi luk i sto još drugih stvari. Kuhana vina su prepoznatljiva, i ako više vrsta probaš, moguće je da se zalijepiš za određenog ugostitelja jer mnogi pokušavaju stvoriti poseban okus s nekim tajnim sastojcima. Većinom dobijete vino u prigodnim šalicama koje prvo platite, a ako ih ne želite, vratite ih i dobijete novac nazad. S desertima su prejaki, prave slastičarnice na otvorenom, a suveniri su mahom ručni radovi – od predivnog domišljatog keramičkog uličnog broja za kuću do ukrasa za bor od polovice orahove ljuske u koju su stavili bebu pokrivenu tkaninom s izvezenim etno-uzorkom. Osjećaj je da se mnogi obrtnici spremaju veći dio godine da bi mogli svoje radove predstaviti i prodati na Sajmu te možda od tih novaca uspiju živjeti veći dio godine. Sadržaji poput klizališta, prigodnih koncerata, svetih živih štalica ili s figurama, Djedova Božičnjaka u kućicama, svjetlucavih okićenih tramvaja, svjetlosnih predstava na fasadama poput Bazilike Svetog Stjepana itd. također su tu. Doduše, ima jedna stvar koje tamo nema – ne možete se ljubiti ispod imele u Budimpešti kao što možete u Zagrebu na Trgu bana Jelačića, ali pitanje je imaju li Mađari taj običaj. (*provjeriti!)

Brojevi kuće

Zgodni kućni brojevi kao Božićni poklon

Ako imate prilike, a mnoge turističke agencije nude vikend-aranžman u Budimpeštu za vrijeme adventskog sajma, i to zbilja za sitne novce, odite s njima ili vlastitim autom, priuštite si taj izlet. Primjerice, nas četvero u parovima prošle godine smo išli u vlastitom aranžmanu i smještaj u dvije sobe s kupaonom u centru grada do samog parlamenta za 80 eura (znači 20 eura po sobi po danu) našli smo preko booking.com-a. Zove se Downtown Apartments Budapest (adresa: Falk Miksa 3). Provjerila sam cijene, i trenutno su malo jače od ovoga što smo mi platili što je još uvijek vrlo povoljno. Jedino što moram spomenuti, a da nije jeftino – to je sve što konzumirate i kupujete na samom Sajmu s tim da je prošle godine najskuplji punkt bio baš prostor ispred Bazilike Sv. Stjepana gdje se s Trga Vörösmartya preselio središnji dio Sajma, i to prvi put prošle godine. Cijena jedne porcije kakvu sam navela ista je kao cijena menija u jednom pristojnom restoranu u Budimpešti – između 70 i 100 kn u prosjeku.

O Božiću u Mađarskoj prije nekoliko dana sam saznala jednu zanimljivost koja me čak za kratko vrijeme i zbunila. Iz tri bliska izvora koja su lančano uslijedila jer sam i ja htjela malo više saznati o tome, saznala sam da je Mađarima zapravo Badnjak (Szenteste; Sveta noć), pogotovo večer, glavni, najintimniji dio Božića gdje se nuklearna obitelj okuplja. Najgore što su oni (moji prijatelji)  mislili da je i kod nas tako, tj. da ako nije, nema logike jer se Isus rodio u toj noći, znači tad se zbilja dogodio najbitniji trenutak Božića. Što se tiče kućnog pospremanja i kuhinjskih radova, za Mađare je udarna večer 23.12., a na Badnjak sve je više manje spremno do podne. Mnogi do tad okite i bor. U toj večeri oni otvaraju poklone, išli ili ne na polnoćku nakon koje idu OBAVEZNO doma.

Svjetlosna predstava na fasadi Bazilike Sv. Stjepana

Svjetlosna predstava na fasadi Bazilike Sv. Stjepana

Prvi tren sam bila nesigurna jer moja obitelj nije najreligioznija na svijetu, pa sam malo ispitala i okolo koji dan je kod nas važniji, Badnjak ili Božić. Od svih sam dobila isti odgovor – definitivno Božić. Moj Badnjak izgleda ovako – peče se pečenica, peku se kolači, pravi francuska salata, nabavlja se i kiti bor, obavlja se zadnji shopping, čisti se kuća (iako to počne i ranije, ali Badnjak je udaran), postavljaju svijećice i drugi ukrasi oko kuće i u kući… Kićenje bora može biti zajedničko i zabavno, ali doživljava se kao dio priprema za Božić. U svojoj obitelji sam uvijek kitila jedina ja bor, dok su ostali radili nešto drugo. To je bio samo moj dio posla, moje zaduženje. Na polnoćku se kao ide, ali zapravo tad je pola grada vani i završi se u jednom, drugom, trećem kafiću. Crkva je u mom gradu prepuna, mora se stajati jer je klupa malo i namjenjene su starijima ili onima koji dođu dva sata ranije da bi si zauzeli mjesto, bude hladno, a dio čak mora stajati vani te slušaju misu preko razglasa. Čestita se Božić i kasno se dođe doma. Nakon dobrog spavanja, kreće dan, kreće Božić, otvaraju se pokloni, obitelj je zajedno, a doručak i ručak su središnji, najintimniji dijelovi proslave. Večer već postaje otvorena za dolazak gostiju, uglavnom najbliže rodbine i prijatelja, ili odlazak u posjete istih.

Eto, kod Mađara je sve za kojih pola dana do dan ranije nego kod nas. U ovom trenutku, vjerojatno svi Mađari koji su planirali kupiti bor, već su ga kupili, a možda i okitili. Mi idemo sutra na plac kupiti bor, i još to smatramo laganini. A ideja da nakon polnoćke idemo po birtijama Mađarima je nepojmljiva, a u Hrvatskoj su tad i mala mjesta živa cijelu noć. Kafići imaju posebnu dozvolu da samo tu noć rade do jutarnjih sati.

Želim Vam sretan i blagoslovljen Božić!

Békés, Boldog Karácsonyi Ünnepeket Kívánok!

Stalica ispred Bazilike

Prošlogodišnje štalice ispred Bazilike Sv. Stjepana

Leave a Reply

