Márta Sebestyén u Zagrebu/Sebestyén Márta Zágrábban

Koncert je bio besplatan, ali trebalo je rezervirati karte jer je prostor ograničen. Nitko sretniji od mene kad sam dobila karte.  Veliko hvala! :)

Koncert je bio besplatan, ali trebalo je rezervirati karte jer je prostor ograničen. Nitko sretniji od mene kad sam dobila karte. Veliko hvala! 🙂

U punom Histrionskom domu u Zagrebu, 01. listopada  Márta Sebestyén održala je koncert zajedno sa soprnisticom Judit Andrejszki i malim pratećim orkestrom s neobičnim, starim i rijetkim instrumentima kao što su ručne orguljice, gajde, čembalo, razne frulice i slično. Dok su vijesti o trenutnim hrvatsko-mađarskim političkim odnosima sve lošije, ova je večer mađarsko-hrvatske glazbe i druženja pokazala koliko se naši životi u suvremenosti i kroz povijest prepleću. S izazovima bi se trebalo suočavati kroz suradnju i razumijevanje jer za njih i te kako postoji podloga i uporište.

Ali da se vratim na Mártu – ako i niste bili ranije na njenom koncertu ili dubljem doticaju, vjerojatno znate da je najpoznatija pjevačica mađarske tradicionalne glazbe te u pop kulturi na svjetskoj razini značajna je zbog dva nastupa: u hitu Marta’s Song francuske grupe Deep Forest i pjesmi Szerelem, szerelem u početnoj sceni britansko-američkog filma Engleski pacijent. 2001. imenovana je jednom od 52 UNESCO-va Umjetnika za Mir, priznanje koje se odaje samo najistaknutijima i najutjecajnijim umjetnicima svijeta.

Tko se ne sjeća ovog hita iz ’90.-ih?! 

Martina pjesma iz filma Engleski pacijent: 

Za njen koncert pokušala sam se pripremiti slušajući videe na YouTubeu. Međutim, njen koncert je bilo nevjerojatno zabavno iskustvo putovanja kroz davne zvukove glazbe od ranog srednjeg vijeka, i preko YouTube nisam uspjela dobiti ni dvadeset posto ideje o onome što je na pozornici prenijela. Njena pojava i pojava njene glazbene družine s rijetkim instrumentima cijelom događaju dali su jedno dostojanstvo i ozbiljnost kakvo se ne sjećam da sam vidjela na našim pozornicama, a njihova energije i program koji su pripremili cijelom aranžmanu bliskost i toplinu. Gotovo sat i pol prošli su u trenu. Mene je oborila svirka gajdaša na velikim gajdama baranjskih Hrvata i Mártina pjesma na hrvatskom u kojoj mi je bilo dovoljno čuti riječ „divojko“. Inače, gajdaš se na mađarskom kaže dudás, bila je to moja riječ večeri.

Slika s koncerta koju sam uhvatila s mobitelom, pa se ne vidi previše detalja.

Slika s koncerta koju sam uhvatila s mobitelom, pa se ne vidi previše detalja.

Márta Sebestyén u Mađarskoj ima status ikone čiji su svi koncerti rasprodani, a poznata je i izvan njenih granica. Snimila je ogroman broj albuma, pjevala je velikom broju jezika, čak i na indijskom. Ona je toliko iskonski zainteresirana za posebne zvukove različitih dijelova svijeta, ne samo mađarskih, i svojim radom ih promovira, širi, a gotovo nema težeg glazbenog izazova od razumijevanja etno-zvuka druge zajednice. Kako uživati u šargijama ako ih prvi put čuješ u tridesetima? Ili u pakistanskoj duhovnoj glazbi koja nije usporediva s ičim što si ikad prije čuo u životu? Njoj ništa ne predstavlja problem.

Šta reći – bila je nevjerojatna, kao i glazbenici koje je okupila oko sebe. Hvala Institutu Balassi Zagreb na dovođenju ovakve umjetničke veličine na hrvatske pozornice, a i ja se nadam, kao i Márta, da neće proći opet dvadeset godina dok ne zapjeva na istom mjestu.

Martin portret s njene službene stranice: http://www.martasebestyen.com/

Martin portret s njene službene stranice: http://www.martasebestyen.com/

Leave a Reply

